هر آنچه باید از تشخیص رنگ خودرو بدانید

زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

هر آنچه باید از تشخیص رنگ خودرو بدانید

مواردی که باید از تشخیص رنگ خودرو بدانید را بهترین کارشناس تشخیص رنگ خودرو صمد عبادی در اختیارتان قرار خواهد داد. با صمد عبادی اولین بیانگذار  تشخیص رنگ خودرو در ایران است. ما همراه باشید.

  • تشخیص رنگ خودرو چیست؟
  • ضرورت تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو
  • روش‌ها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو
  • 5 نحوه تشخیص رنگ خودرو با تینر
  • رنگ دو پوششه چیست؟
  • فرق رنگ با آبرنگ ماشین چیست؟
  • منظور از دور رنگ ماشین چیست؟
  • هزینه کارشناسی رنگ خودرو
  • تشخیص رنگ خودرو با کارنامه

تشخیص رنگ خودرو چیست؟

یکی از مراحل کارشناسی خودرو، تشخیص و کارشناسی رنگ آن است. در کارشناسی رنگ خودرو، مشخص می‌شود که خودرو رنگ فابریک کارخانه را دارد. یا مجددا رنگ شده است. این کار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در گذشته که روش‌های رنگ کردن خودرو، تعمیرات و صافکاری تا این اندازه پیشرفت نکرده بود، تشخیص رنگ شدگی خودرو کار راحت‌تری بود. اما حالا به لطف پیشرفت فناوری و ابزارهای کار، یک کارشناس بهتر می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد. اما آیا این کار واقعا ضروری است؟

ضرورت تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو

رویت رنگ چیست؟ این کلمه اطصلاح دیگر برای کارشناسی رنگ خودرو است. هنگامی‌که خودروی کارکرده می‌خرید، طبیعی است که در برخی از قسمت‌های بدنه آن خط و خش، رد کلید و نظایر آن وجود داشته باشد. این مسئله تا حدودی روی قیمت ماشین تأثیر می‌گذارد. برخی فروشندگان این موارد را از قبل رفع می‌کنند و احتمال دارد به شما بگویند که خودرو در برخی جاها رنگ شدگی دارد. اما ماشین بی‌رنگ یعنی چه؟ برخی از افراد برای فروش هم خط و خش را برطرف نمی‌کنند که رنگ اصلی کارخانه بماند و خودرو به نام خودروی رنگ‌شده فروخته نشود.

اما در بسیاری از مواقع فروشنده یا بنگاه سعی می‌کنند رنگ شدگی خودرو را پنهان کنند و بسته به میزان مهارتی که در رنگ شدن خودرو به کار رفته است، ممکن است حرفشان باورتان شود. پیشنهاد ما این است که حتما مرحله کارشناسی رنگ را انجام دهید، زیرا ممکن است خودرو آسیب‌ها و خسارات شدیدی دیده باشد و شما بعد از خرید آن تا مدت‌ها فقط برایش هزینه کنید. این در حالی است که با تشخیص رنگ خودرو از این مشکل جلوگیری خواهید کرد.

روش‌ها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو

خیلی اوقات برای خرید خودرو سردرگم هستیم. نمی‌دانیم که از کجا بفهمیم سقف ماشین رنگ دارد یا نه، رنگ‌شدگی سقف احتمالاً خبر از تصادفی سنگین در گذشته می‌دهد! برای آموزش تشخیص رنگ‌شدگی خودرو چند روش وجود دارد:

نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید به چشمتان اعتماد کنید و به‌دنبال نشانه‌های رنگ شدن خودرو باشید. این کار تا حدودی دشوار است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش ماهر روی آن کار کرده باشند. بااین‌حال احتمال دارد با کمی دقت متوجه رنگ شدگی ماشین شوید:

تفاوت رنگ
با دقت به خودرو مخصوصا بخش‌هایی از آن که بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی هستند از جمله درها، سپرها، صندوق عقب و گلگیرها، نگاه کنید. آیا نشانه‌هایی از دو رنگ شدن خودرو می‌بینید؟ رنگ ارجینال کارخانه از ترکیب رنگ‌ها با کدهای مختلف به دست می‌آید که درست کردن همان رنگ بدون داشتن کدها برای حرفه‌ای‌ترین تعمیرکارها هم دشوار است. بنابراین با کمی دقت می‌توان تفاوت رنگ را از رنگ کارخانه تشخیص داد.

اگر خودرو را از نمایشگاه می‌خرید، نورهای درخشان آنجا کار تشخیص رنگ را دشوار می‌کند. بنابراین از فروشنده بخواهید خودرو را در زیر نور طبیعی روز (و نه در آفتاب شدید) به شما نشان دهد.

عکس گرفتن
اما گاهی به راحتی نمی‌توان متوجه تفاوت رنگ شد، مخصوصا اگر کل یک قطعه مثلا کل یک در یا سپر را رنگ کرده باشند. در این حالت از فاصله دورتری روی ماشین تمرکز کنید. چند متر از ماشین فاصله بگیرید و خوب به آن نگاه کنید. آیا رنگ سپر، در یا قطعات دیگر آن تیره‌تر یا روشن‌تر از اطرافش به نظر می‌رسد؟ با دوربین باکیفیت از بخش‌های مختلف خودرو عکس بگیرید. البته نباید برای عکس گرفتن زیاد به ماشین نزدیک باشید زیرا تفاوت رنگ را مشخص نخواهد کرد. همان دو سه متری ماشین بایستید خوب است.بعد از اینکه به عکس دقت کنید، ناهماهنگی رنگ یک قسمت با سایر قسمت‌های بدنه قابل‌مشاهده خواهد بود.

پاشیدگی رنگ در جاهایی که نباید باشد

کاپوت را بالا بزنید و در صندوق عقب و تمام درهای خودرو را باز کنید و لبه‌های آن را بررسی کنید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل (البته بدون وجود اجزای داخلی) رنگ می‌کنند، روی لبه‌ها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید رنگی وجود داشته باشد. رنگ‌کردن ماشین تکمیل‌شده دشوار است و رنگ روی لبه‌های داخلی و درزگیرها می‌پاشد. همچنین ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد آن روی خودرو باقی می‌ماند. بنابراین اگر رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیرعادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کرده‌اند.

اصطلاح پوست پرتقالی
گاهی ممکن است نقاش بدون مهارت و دقت کافی خودرو را رنگ بزند و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه چسبیده باشند. شاید هم پس از رنگ‌کردن در هنگام خشک‌شدن رنگ چیزهایی به آن بچسبند. در این صورت ظاهر رنگ نقطه‌نقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی می‌شود. این هم نشانه‌ای دیگر است که می‌گوید خودرو رنگ شده است.

پریدگی یا پوسته شدن رنگ
رنگ کارخانه به سادگی پوسته نمی‌شود و پریدگی پیدا نمی‌کند. اگر در جاهایی تکه‌ای از رنگ کنده شده است، آن رنگ فابریک کارخانه نیست.

انعکاس تصاویر
با زاویه و به‌صورت مایل، به انعکاس تصاویر در بدنه خودرو نگاه کنید. آیا در برخی از قسمت‌ها تصویر موج‌دار و غیر شفاف است؟ اگر بله، این به معنای آن است که خودرو رنگ شده است.

اثر سنباده
به‌دنبال رد صافکاری یا سنباده در قسمت‌های مختلف مخصوصا در لبه‌ها از جمله لبه گلگیرها بگردید. این خطوط هاشورمانند هستند و نشان می‌دهند که خودرو رنگ شده است.

۲. نحوه تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه

این کار هم مانند روش چشمی به کارشناس خبره نیاز دارد. بااین‌حال اگر می‌خواهید خودتان امتحان کنید، به این شیوه عمل کنید:

روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتان آن را لمس کنید. آیا برآمدگی یا ناهمواری احساس می‌کنید؟ آیا حس می‌کنید بعضی جاها صافی کمتری دارد یا زبرتر است؟

کیفیت و بافت رنگ را حس کنید. اگر صافکار سنباده‌کاری کرده باشد این حس زبری بافت به انگشتان شما منتقل می‌شود. اگر رنگ خودرو ارجینال کارخانه باشد، بافت آن کاملا صاف، نرم و یکنواخت خواهد بود.

حالت پوست پرتقالی ماشین را با دست هم می‌توانید تشخیص دهید. در این حالت حس خواهید کرد که دستتان درست مانند پوست پرتقال، سطحی ناصاف و متخلخل را دارد لمس می‌کند.

۳. نحوه تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

یک آهنربای ضعیف بردارید. اگر بدنه خودروی شما از آهن و فولاد است، با قراردادن آهنربا روی بخش‌های مختلف سطح آن، می‌توانید متوجه ضخامت رنگ شوید. جاهایی که ضخامت رنگ زیاد است آهنربا را جذب نمی‌کند یا اینکه قدرت جذب آن نسبت به نقاطی که رنگ فابریک دارد کمتر است. اگر این طور است خودرو رنگ شده است.

۴. تشخیص رنگ ماشین با استفاده از ابزارهای کارشناسی

اما شاید گاهی اوقات تشخیص رنگ خودرو بدون ابزارهای لازم برای کارشناس خبره هم به سادگی امکان‌پذیر نباشد. به‌همین‌دلیل برای این کار از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال یا اتاق تشخیص رنگ استفاده می‌کنند که با توجه به ضخامت رنگ خودرو، به راحتی و با قطعیت اعلام می‌کند که خودرو رنگ شده است یا نه. وقتی یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی اضافه می‌شود، مسلما در آن نقطه ضخامت رنگ بیشتر می‌شود. بنابراین تفاوت ضخامت رنگ در بعضی نقاط می‌تواند نشان دهد که خودرو رنگ شده است. اگر هم کل خودرو مجددا رنگ شده باشد، باز هم ضخامت لایه رنگ که از حدود ۴.۷ بالاتر برود، نشان‌دهنده این است که لایه رنگ دیگری روی رنگ فابریک خودرو آمده است.

پس از بررسی و تشخیص رنگ خودرو، کارشناس تمام اطلاعات رنگ‌شدگی و ضرب‌دیدگی را در برگه تشخیص رنگ یا همان فرم خام تشخیص رنگ خودرو می‌نویسد.

5.نحوه تشخیص رنگ خودرو با تینر

تفاوت رنگ کارخانه با بیرون در اشکال مولکولی خود را نشان می‌دهد. رنگ فابریک ماشین دارای بافت شش ضلعی و یک دست است. اما مواد موجود در دسترس نقاش‌ها، بافت شطرنجی با نقاط روشن و تیره دارند؛ نقاط روشن مربوط به رنگ و نقاط تیره مربوط به حلالی است که درون آن قرار گرفته. پس از استفاده از تینر، تینر و حلال موجود در مواد حین خشک شدن بخار شده و منجر به مات شدن سطوح می‌شود که این ماتی به راحتی با انعکاس نور قابل تشخیص است.

رنگ دو پوششه چیست؟

احتمالاً عده‌ای با شنیدن رنگ دو پوششه خودرو بلافاصله تصور کنند که منظور رنگی است که دوبار روی بدنه زده می‌شود؛ اگرچه این تصور تا حدی درست است؛ اما همه ماجرا این نیست؛ منظور از رنگ دو پوششه، محصولی مجزا مانند همه رنگ‌های دیگر است که نه‌تنها عیب نیست، با وجود برخورداری از مشخصات بیشتر، به عنوان رنگ خودروی برتر هم شناخته می‌شود.

فرق رنگ با آبرنگ ماشین چیست؟

آب‌رنگ یعنی خودرو تصادف سنگینی نداشته است و فقط به‌علت سایش بدنه به موانع، درِ پارکینگ یا سایر خودروها یک لایه نازک روی بخش یا بخش‌های آسیب‌دیده بدنه رنگ پاشیده شده است. یکی دیگر از پرتکرارترین سؤالات این است که آیا قلم‌گیری از نگ حساب می‌شود؟ باید در یک کلام گفت که خیر!

منظور از دور رنگ ماشین چیست؟

اصطلاح دوررنگ به خودروهایی اطلاق می‌شود که اطراف آنها، به‌طورکلی رنگ‌آمیزی شده باشد. در این موارد، به علت آسیب‌دیگی رنگ بر اثر عوامی مانند زدگی، ساییدگی، تصادف‌های جزئی، آفتاب سوختگی و … دور تا دور بدنه خودرو رنگ شده است و معمولاً نقاطی مانند ستون‌ها، کاپوت، صندوق و سقف رنگ اولیه و فابریک خود را حفظ می‌کنند. این دسته از خودروها، در صورت رنگ‌آمیزی با کیفیت، آسیب‌ها و نقاط ضعف رنگ بدنه خود را محو کرده اما از سویی به علت حجم وسیع رنگ‌شدگی بدنه، افت قیمت زیادی دارند.

آیا سپر و رکاب جزء رنگ حساب می‌شود؟

خیر! سپر، رکاب، آینه و سینی زیر رادیاتور جزء رنگ خودرو حساب نمی شوند و افت قیمتی ندارند؛ یعنی شما می‌توانید بدون نگرانی سپر خودرو و یا رکاب خودرویتان را رنگ کنید.

هزینه کارشناسی رنگ خودرو در سال 1402

تشخیص رنگ و کارشناسی رنگ خودرو یکی از بخش‌های مهم کارشناسی کل خودرو است که در حال حاضر در بازار انجام می‌پذیرد و معمولا هزینه آن نیز به طور کلی تعیین می‌شود. تعرفه کارشناسی رنگ خودرو با توجه به نوع برند خودرو (پراید، پژو و …) و شرایط بازار محاسبه می‌شود.

کارشناسی فنی و قطعات داخلی ماشین

از مراحل کارشناسی خودرو، میتوان به بررسی قطعات داخلی آن نیز اشاره کرد از حیث سلامت فنی است. برای انجام صحیح و اصولی این کار، باید به کارشناسی عبادی مراجعه نمایید. این افراد با استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته و مهارت و تخصص خود می‌توانند سلامت فنی ماشین را بررسی کنند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

شعبه3
روش تشخیص کیلومتر درتشخیص رنگ عبادی
تجهیزات کارشناسی خودرو؟؟؟
شعبه2
چگونگی بررسی کارشناسی بدنه؟!
چه خدماتی در مجموعه کارشناسی عبادی انجام میشود؟
شعبه4
چرا کارشناسی خودرو عبادی؟
قوانین کارشناسی رنگ خودرو و مجازات اجرای غیرقانونی تعویض رنگ
ضرورت کارشناسی رنگ خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید